تحریم ها هیچ تغییری در سیاست های راهبردی ملت ایران ایجاد نخواهد كرد
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'سید محمد علی حسینی ' در گفت و گو با روزنامه سراسری'ایل مانیفستو' ایتالیا در باره تصمیم اتحادیه اروپایی برای اعمال تحریم نفت تهران و مسدود كردن دارایی های بانك مركزی ایران، اظهارداشت: مهمترین ویژگی تحریم ها در سالهای اخیر، ظهور امریكا بعنوان متمایل ترین كشور برای اعمال تحریم علیه كشورها در راستای سیاست خود بوده است.

حسینی با بیان اینكه آمار نشان می دهد بین سالهای 1922 تا 1996 امریكا 61 تحریم یكجانبه علیه كشورهای جهان اتخاذ كرده و این تحریم ها 35 كشور و در مجموع 42 درصد جمعیت جهان را شامل می شود، خاطرنشان كرد: تصمیم اتحادیه اروپا از دید ما نیز در راستای خواست امریكا با اهداف سیاسی خاص تلقی می گردد.

وی ادامه داد: سیاست تحریم علیه یك ملت كه خواستار دستیابی به حقوق طبیعی و مشروع خود می باشد، سیاستی غیرعقلانی و برخلاف ارزش های انسانی و تمدنی است.

'ناكارآمدی این سیاست در طول 32 سال گذشته موجب گردیده تا آمریكا و تعدادی از كشورهای اروپایی به دنبال اعمال تحریم هایی باشند كه حداكثر فشار و سختی را متوجه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران كنند؛ لیكن باید دانست تشدید تحریم ها توسط این كشورها افزایش روحیه و تقویت انسجام و وحدت ملی ایران را در صیانت از دستاوردهای علمی و فنی هسته ای بدنبال خواهد داشت و آنان را در ادامه مسیر مصمم تر خواهد ساخت و هیچگونه تغییری در سیاستهای راهبردی ملت ما ایجاد نخواهد كرد.'

حسینی در پاسخ به این سووال كه تاثیر تحریم نفتی بر ایران چه خواهد بود و اصولا تحریم های بین المللی و به ویژه تحریم بانك مركزی ایران تا چه اندازه بر اقتصاد تهران تاثیر می گذارد؟، تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تحریم ها تجربه ای سی و دو ساله اندوخته و با خودباوری و اعتماد به نفس ملی این گردنه را نیز با تدبیر و اقتدار پشت سر خواهد گذاشت.

وی یاداور شد: اولین تاثیر تحریم نفتی علیه ایران را در بازار كشورهای تحریم كننده شاهد هستیم؛اینكه اتحادیه اروپا اجرای مصوبه خود را 6 ماه به تعویق می اندازد، نه جهت لطف به مردم ایران، بلكه نگران آثار و تبعات منفی آن در برخی از كشورهای عضو است.

'افزایش سفرهایی را كه در میان كشورهای عضو اتحادیه اروپا و برخی از كشورهای صادر كننده نفت شاهد هستیم، بیش از همه بیانگر این نگرانی از سوی تحریم كنندگان است.'

حسینی ادامه داد: تحریم ها در برخی موارد مشكلاتی را پدید می آورد، ولی نتوانسته توقفی در مسیر پیشرفت ما بوجود آورد؛ از سوی دیگر تحریم نفتی می تواند فرصتی برای ایران باشد تا ضمن كاهش وابستگی به نفت، برذخایر خود افزوده و شتاب بیشتری به امر خودكفایی در زمینه های مختلف بدهد.

خبرنگار روزنامه ایتالیایی از سفیر ایران سووال كرد كه 'تحریم نفتی پس از تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز و تهدیدات امریكا در پاسخ به این اظهارات ایران، اعمال شد؛ در عین حال شایعاتی در خصوص حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران به گوش می رسد و در امریكا نیز از گزینه نظامی صحبت می شود. آیا فكر می كنید كه خطر مقوله نظامی بیش از گذشته می باشد؟'

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در پاسخ ، تصریح كرد: سناریوهای غیرمنطقی تحریم نفتی ایران مدتها قبل، از سوی طراحان آن مورد بررسی قرار گرفته و ارتباطی به موضوعات دیگر نداشته است.

وی ادامه داد: احتمال مقابله نظامی را بسیار بعید و ضعیف می دانیم. طرفهایی كه نام بردید پس از گذشت سالها، هنوز گرفتار نتایج اقدامات جاه طلبانه نظامی و شكستهای قبلی خود می باشند.

حسینی در بخشی از این گفت و گو با ارزیابی روابط ایران و ایتالیا در شرایط فعلی كه همواره دارای روابط خیلی خوب و عمیق در زمینه های مختلف از جمله تجاری بودند نیز گفت: ما معتقد روابط خوب دو كشور كه ریشه در تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران و ایتالیا دارد، همواره سیر صعودی و روبه رشد خود را حفظ نماید.

سفیر ایران در رم افزود: استفاده از فرصتهای بی شمار همكاری بین دو كشور می تواند روابط فیمابین را به الگویی برای سایر اعضاء اتحادیه اروپا تبدیل نماید.

حسینی گفت : از شرایط فعلی كه بیشتر از سوی طرفهای ثالث تحمیل شده نیز می توان با حسن تدبیر و درایت و توجه لازم به منافع مشترك دو ملت و رایزنی فعال تر بین مسئولین گذر كرد.

اروپام **1596





:: برچسب‌ها: آیفون ,
:: بازدید از این مطلب : 455
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: